• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Design thinking bij de overheid, naar de homepage
  • Home
  • Terugblik op programma 2020
    • Vraag & Antwoord
  • Masterclasses 2020
    • Empathie
    • Definieer
    • Ideate
    • Prototype
    • Testen
  • Contact
Home Masterclasses 2020 Prototype

Prototype

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Prototyping kan veel dingen betekenen. Maar de basis zit hem in het uitbouwen van jouw idee/concept in iets wat gebruikers kunnen ervaren en (een deel van) de functionaliteit vertegenwoordigt. Hiermee maak je het mogelijk je idee te testen en feedback te ontvangen. Je kunt veel leren van een voorlopig en ruw prototype. Je krijgt namelijk meteen feedback van de gebruiker en begrijpt hoe je een idee kunt verbeteren en verfijnen. Welk type prototype je wilt maken, hangt geheel af van het doel dat het moet dienen: wat wil je precies testen/uitzoeken? Begin daarom eerst met het vaststellen van de hoofdvragen waarop je met het testen van een prototype een antwoord wilt krijgen, nog voordat je aan het maken van een prototype gaat denken.

Bekijk de opname van de masterclass van Lili Mosterd en Robert Viegen hieronder terug.

Waarom is het maken van een prototype zinvol?

Hoe eerder je iets tastbaars maakt wat jouw gebruikers kunnen ervaren en waarmee ze kunnen experimenteren, des te sneller ontvang je zinvolle feedback over jouw product.

Wat zijn de belangrijkste aspecten?

Er zijn drie elementen waarover je feedback wilt van de eindgebruiker: (a) aantrekkelijkheid – willen mensen jouw product of dienst hebben? (b) gebruiksvriendelijkheid – is de ervaring van jouw oplossing positief en draagt het bij aan het probleem dat je wilt oplossen? En (c) realiteit: in hoeverre komt het prototype overeen met hetgeen je wilt nabootsen en matcht dat met de verwachting die mensen hebben?

Checklist voor het maken van een prototype

  1. Bepaal het idee/concept waarover je feedback wilt ontvangen.
  2. Bepaal wat je aan de hand van een prototype wilt uitzoeken.
  3. Formuleer de hoofdvragen die je met het testen van je prototype beantwoord wilt zien.
  4. Bepaal het scenario dat de gebruikers moeten volgen en de belangrijkste taken die ze daarbij moeten uitvoeren.
  5. Maak het prototype van goedkope materialen als pen en papier/karton. Werk je aan een digitale tool? Google op “prototyping tools” en je hebt opties genoeg!
  6. In sommige gevallen kun je rollenspel gebruiken om de gewenste interacties na te bootsen

Volgende stap

Testen

Online training - Empathie & definieer. In deze fase gaat het om het hele proces, waarin je jouw inzichten verbreedt en inzicht vergaard in de uitdaging en je gebruiker. Het is waarschijnlijk één van de meest onderschatte fases van het designproces.

Footer

Community Design Thinking

Community Design Thinking is onderdeel van de community Gebruiker Centraal.

Meer over Gebruiker Centraal

  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring